Heb jij je focus op online marketing?
Online marketing is een super breed begrip. Je kunt hier praten over je website of webshop, je social mediakanalen, je nieuwsbrief of over al het andere wat er nog online te vinden is. Maar waar moet jij als bedrijf je focus nu op leggen? Ik help je een stukje op weg!
Marketingstrategie
Vaak rollen wij er zo maar in, je maakt een Facebookpagina aan, zet een nieuwsbrief op of maakt snel even een webshop voor ‘erbij’. Tijdens het ondernemen moet je ook nog zorgdragen voor deze onderdelen: je marketing. Vaak schiet het erbij in en dat is zeker niet alleen bij jou het geval. Wat daarom extra belangrijk is voordat je met online marketing gaat starten is een strategie. Waar wil je komend jaar naartoe? Wat wil je per kwartaal bereiken? En welke platformen of programma’s wil je inzetten om je klanten te bereiken. Hiermee leg je ook direct je focus op welk kanaal of kanalen je moet gaan gebruiken.
Welke kanalen zijn belangrijk?
Er is voor ieder bedrijf een andere strategie. Wat moet jij voor jouw bedrijf nou juist wel of niet inzetten? Ik leg de belangrijkste kanalen voor je uit!
Social media
De meest bekende is social media. We willen er allemaal onderdeel van zijn, maar op welke kanalen moet je nou aanwezig zijn? Als je kijkt naar de grootste van dit moment dan zijn dat Facebook, Instagram, LinkedIn en Tiktok.
De laatste is nog maar net op de markt, maar mede door de corona-tijd behoorlijk gegroeid in het aantal gebruikers, maar ook in doelgroep. Waar het begin van 2020 alleen voor tieners was, zitten nu vele influencers op het platform en wordt het gebruikt in de leeftijd van 10-40 jaar ongeveer.
Facebook is tot op heden nog steeds de grootste in Nederland en ook in België. Met meer dan 10 miljoen gebruikers worden er heel wat aankopen via dit platform gedaan. Ik ben er dan ook zeker van dat jouw doelgroep hier zeker op te vinden is!
Instagram heeft in het afgelopen jaar 2 miljoen nieuwe gebruikers uit Nederland mogen toevoegen, steeds meer doelgroepen ga je hier dus vinden. Maar wil je geen kleding, hippe items of andere trendy spullen verkopen dan verwijs ik je toch naar Facebook.
En dan LinkedIn het kanaal waarmee je de zakelijke markt goed kan bespelen. Wil je medewerkers van een specifiek bedrijf vinden? Op een speciale afdeling? Allemaal geen probleem! Breid je zakelijke netwerk uit en verkoop jouw producten aan je uitgebreide netwerk.
Website/Webshop
Er wordt altijd gezegd dat je website je visitekaartje is. Dat ben ik grotendeels met de menigte eens, maar als je een sterk netwerk hebt, heb je het veel minder nodig. Toch is een website het makkelijkste middel waardoor je gevonden kan worden. Je diensten/producten staan erop, je contactgegevens en de bezoeker krijgt direct een eerste indruk van jou als persoon of als bedrijf.
In de corona-tijd heb ik heel wat webshops mogen maken omdat ineens alles online ging! Kies je hiervoor? Zorg dan wel dat je dit blijft onderhouden en er ook iets mee doet!
Nieuwsbrief
Heb jij een klantenbestand die je regelmatig op de hoogte wil houden van nieuws rondom jouw bedrijf? Dan is een nieuwsbrief zeker een goede toevoeging! Dit kan door een simpel mailtje te maken eens in het kwartaal of misschien wel 1x per week een duidelijke nieuwsbrief met afbeeldingen voor verkoop van je producten. Niet ieder bedrijf heeft er baat bij en zie het dan zeker ook niet als iets wat bij online marketing hoort. Het kost je alleen maar tijd en geld als je de focus ook op nieuwsbrieven legt.
Wil je gevonden worden op Google? Dat kan op 2 manieren. Je kunt betalen via Google Ads of je kunt gevonden worden door de juiste teksten (SEO) op je website te plaatsen. Met Google Ads kun je gemakkelijk zoekwoorden aanvinken waarop jij gevonden wilt worden. Houd er wel rekening mee dat je in dit geval denkt als de klant: wat vult de klant in als hij jouw dienst of product zoekt.
Ready, set? Go!
Heb jij voor jezelf of met jouw team bepaald wat er in de strategie moet komen te staan? Dan kun je voorbereid aan de slag met jouw online marketing!
Kom je er niet uit? Ik ben hier om jou te helpen! Stuur een WhatsApp of mail mij even en we kijken hoe wij samen voor jou een perfecte start met online marketing kunnen maken!
Geen reactie's